Rådhuset som arbejdsplads

Tilbage knap/ikon
Tilbage knap/ikon
Tilbage knap/ikon
Indlæser
Indhold for Rådhuset som arbejdsplads

Rådhuset som arbejdsplad­s

Rådhuset som arbejdsplads

Velkommen til rådhuset - arbejdsplads for godt 300 medarbejdere, og hus og myndighed for kommunens borgere samt mødested for byrådet.

Rådhuset er et moderne, åbent og lyst hus med optimale rammer for medarbejdere og besøgende. 
Huset rummer storrum med attraktive arbejdspladser, en indbydende borgerzone og har rammerne for en dynamisk hverdag.

Rådhuset er et levende hus, hvor husets muligheder bruges fleksibelt til de mange arbejdsfunktioner og situationer.

Gode vaner på Rådhuset

HUSK AT:

  • Vise hensyn til dine kolleger
  • Minimér unødig støj - fx ringetoner
  • Hold orden ved din arbejdsplads og i fællesarealerne
  • Husk at lukke vinduer og slukke lyset, hvis du går hjem som den sidste
  • Brug huset fleksibelt - også stillerummene, skrivepladserne og cafémiljøerne
  • Hold farvevalg og møbelindkøb inkelt og ensartet
  • Spis din frokost i kantinen i stedet for ved skrivebordet
  • Hold så vidt muligt vandrette flader som fx reoler frie
  • Respektér kulturen i storrummene - og brug dem ikke som gennemgangsrum
  • Hæng ikke plakater mv. op med tape - brug opslagstavler og skifterammer

Akuttelefon og -instrukser

Ved akut sygdom skal du på rådhuset ringe 1 1 1 2, fordi vi har folk der kan hjælpe, indtil ambulancen er fremme.

Ring 1 1 2 fra resten af kommunen

Akutte situationer på rådhuset 
Herunder finder du de nødvendige instrukser for forskellige typer af akutte situationer på rådhuset.

  • Beredskabsplaner

    Her finder du beredskabsplaner for hele Fredensborg Kommune - niveau I, Sundhedsberedskabsplan, samt for alle direktørområder - niveau II.

     Beredskabsplanerne fortæller, hvordan vi skal forholde os ved akutte hændelser og ulykker.

     

Adgangskort

I Fredensborg Kommune skal ansatte med arbejdssted på Fredensborg Rådhus eller ansatte, der har brug for at have adgang til Rådhuset, have deres eget personlige adgangskort.

Dette er også gældende for Byrådet, Seniorrådet og Handicaprådet.

Det giver fleksibilitet for dig samtidig med, at kortet også er dit Id-kort, så borgerne ved, at du arbejder ved eller repræsenterer kommunen.

Når du får udleveret et adgangskort følger samtidig også en forpligtelse til at passe godt på det, så vi kan fastholde sikkerheden. Der er derfor nogle enkle principper, som du skal kende og overholde. 

  • Dit adgangskort er personligt og bliver registreret på din personalesag. Du må ikke overdrage eller udlåne kortet til andre.
  • Kortet skal altid bæres synligt, når du færdes på Rådhuset. Det er også din sikkerhed for, at du kan se, om dem der færdes rundt på rådhuset har et legitimt ærinde.
  • Hvis du fratræder din stilling eller hverv ved Fredensborg Kommune, skal du aflevere adgangskortet til din nærmeste leder,– eller til Centerchef for Politik og Organisation - på sidste arbejdsdag – som vil sørge for, at kortet bliver lukket via Helpdesk
  • Hvis kortet bliver væk, skal dette meddeles til Trykkeriet i Center for Ejendomme og Intern Service ved e-mail: trykkeriet@fredensborg.dk eller ved personligt fremmøde.
  • Nye kort udstedes i Trykkeriet ved personlig henvendelse. Du skal medbringe en lønseddel eller ansættelseskontrakt eller møde op sammen med en kollega. Er du ansat eksternt, skal der sende en mail til trykkeri@fredensborg.dk med godkendelse fra nærmeste leder om, at du har brug for adgang til rådhuset.
  • Husk også at alle gæster skal hentes og bringes til vores foyer

Elcykler - sådan låner du dem

  • Hvornår kan jeg bruge en elcykel?

    Vi har både elcykler på rådhuset der kan lånes til arbejdskørsel og mellem hjem og arbejde.

    Til arbejdskørsel er elcyklerne gode, hvis du ikke skal så langt og ikke har for meget bagage. Alle elcyklerne har påmonteret kurv eller lad, så du kan have din taske med.

    Elcyklerne har, med et fuldt opladt batteri, en rækkevidde på ca. 60 km, og elmotoren kan hjælpe dig til en fart på op til 25 km/t.

    Med en elcykel kan du sagtens køre 5 km uden at komme til at svede, og det går nogle gange hurtigere end en bil, da cyklen kan køre ad andre veje.

  • Book en elcykel til arbejdskørsel

    1. Du booker elcyklen gennem ressourcefinderen

    2. Nøglen findes i nøgleskabet ved personaleindgangen i kælderen. Koden er 72 56 50 (bemærk området er videoovervåget)

    3. Tag tilhørende batteri med (og oplader hvis du skal bruge den hjemme), fra hylden under nøgleskabet

    4. Se quick-guiden ved nøgleskabet

    5. Husk at lægge batteriet tilbage til opladning på hylden når din booking er slut

    6. Cyklerne står i det åbne cykelskur på solcelle parkeringen.

    Der er i 3 elcykler til arbejdskørsel

    • Elmer: Bagkurv og centermotor
    • Elton: Bagkurv og frontmotor
    • Elvira: Forkurv og centermotor
  • Book en elcykel mellem hjem og arbejde

    1. Du booker elcyklen gennem ressourcefinderen (maks. 14 dage på et år)

    2. Nøglen findes i nøgleskabet ved personaleindgangen i kælderen. Koden er 72 56 50 (bemærk området er videoovervåget)

    3. Når du låner en elcykel ml. hjem og arbejde skal du huske at udfylde og underskrive en låneerklæring (ligger ovenpå nøgleskabet)

    4. Tag tilhørende batteri med (og oplader hvis du skal bruge den hjemme), fra hylden under nøgleskabet

    5. Se quick-guiden ved nøgleskabet

    6. Husk at lægge batteriet tilbage til opladning på hylden når din booking er slut

    7. Cyklerne står i det åbne cykelskur på solcelle parkeringen.

    Der er 4 elcykler, der kan lånes ml. hjem og arbejde:

    • Ellen: Forkurv og centermotor
    • Elliot: Bagkurv og frontmotor
    • Elsa: Kasse foran og centermotor
    • Elvis: Lad og centermotor
  • Hvordan virker cyklerne og hvilken model skal jeg vælge?

    Der er serviceaftale alle elcyklerne. Punkterer du, eller har du andre problemer så ring til Jensen Cykler på tlf. 70 21 05 46 (tast 2).

    I videoen beskrives hvordan man starter og styrer modellerne med frontmotor fra min. 4:10, og modellerne med centermotor fra min. 4:50.

    Frontmotor: Trækker fra forhjulet og hjælper dig maksimalt så snart du træder i pedalerne. Denne type cykel er god til dig, der ikke cykler så tit, træner op efter en skade eller har problemer med hjerte eller lunger. Cyklerne har også en gå-funktion, hvis du trækker cyklen mens den er meget læsset.

    Centermotor: Trækker ved navet (bag pedalerne). Jo mere du træder i pedalerne, jo mere hjælper motoren dig. Kørslen på en elcykel med centermotor minder altså om at køre på en almindelig cykel og kræver lidt mere af dig end at cykle på en cykel med frontmotor. Cyklerne har også en gå-funktion, hvis du trækker cyklen mens den er meget læsset. Cyklerne med centermotor skal tændes mens du holder stille, ellers trækker batteriet ikke.

Elbiler - sådan låner du dem

  • Adgang til elbiler for nyansatte
     
    Nøgle- og bookingsystemet til elbilerne kræver, at den nyansatte er registreret i elbilssystemet med sit adgangskort til rådhuset.
     
    Hvis nyansatte skal have adgang til elbilerne, er proceduren således:
     
    Den nyansatte skal gå i Trykkeriet som man plejer, når der skal laves adgangskort. Her kan Trykkeriet også oprette den nyansatte i elbilsystemet og registrere den ansattes kort.
     
    Derfor er det vigtigt, at den nyansatte har følgende oplysninger med sig:
    • Arbejdsmail
    • Mobilnummer*
    • Kørekort
    • *Mobilnummeret bruges ikke til andet, end at man får besked om, at man nu har adgang til elbilen og hvor elbilen er placeret.
       
    Den nyansatte er herefter oprettet i systemet og kan booke elbiler. Den nyansattes mailadresse er brugernavnet – passwordet får man tilsendt med mulighed for at ændre. 
  • Booking via outlook
    • Bookingen af elbilerne fungerer bedst i browserne Chrome og Edge. Elbilerne kan bookes via FREDE under ”Book en elbil”.   
    • Ønsker du at gå via Outlook, når du skal foretage en booking, trykker du på knappen ”Move about” afmærket med en blå bil.  

     

  • Annullering af booking
    • Er bilen ikke taget i brug senest 30 min. efter booket starttidspunkt, annullerer systemet automatisk hele bookingen.
    • Husk manuelt at slette din gamle reservation, hvis du foretager ændringer. OBS! Systemet opdaterer ikke automatisk med Outlook
  • Superbruger-/sekretærfunktion

    Hvis du fx som sekretær har brug for at booke elbiler til andre, kan du henvende dig til Katrine Georg Rasmussen, kagr@fredensborg.dk om at blive superbruger.


    På denne måde kan du booke flere biler ad gangen i andres navne og er ikke pålagt selv at afhente bilerne.

     

  • Åbne/lukke bil
    • Såfremt du har reserveret bilen, åbner du den ved at holde dit nøglekort over læseren placeret ved bilens venstre sidespejl i et par sekunder. Herefter lyder der et klik, og bilen er nu åben. Du finder bilens nøgle siddende i en magnetholder i handskerummet
    • Når du skal lukke bilen og afslutte din reservation, sætter du nøglen tilbage i magnetholderen i handskerummet, hvorefter bilen låser automatisk efter ca. 1 minut
    • Hvis du oplever problemer med at åbne/lukke bilen, kan du ringe til hotline på tlf.: 60 16 59 80.

     

  • Registrering af kørsel i elbilen

    Der er installeret loggere i alle elbilerne til registrering af bilflåden og dermed  ikke til personlig registrering.

  • Quick guide til booking og kørsel i rådhusets elbiler

    Guide 

Til dig der cykler til rådhuset

Cykler du på arbejde, så se hvilke muligheder der er for dig som cyklist til rådhuset. 

  • Se også cykelkassen

    Cykler du til arbejde og er så uheldig at punktere, er der hjælp at hente i cykelkassen.

    Princippet er, at det du tager fra kassen – lægger du tilbage i kassen senest 2 dage efter.

    Indhold:

    • 4 stk slanger til racercykel
    • 4 stk slanger til 26” MTB
    • 6 stk slanger til 27,5” MTB
    • 6 stk slanger til 29” MTB
    • Almindeligt lappegrej
    • 15 mm fastnøgle
    • Olie til kæde
    • Umbraconøgle 4-5-6 mm
    • Fodpumpe
    • Kroge til at hænge cykel op – ved fx slangeskift

    Cykelkassen er placeret i kælderen i teknik / broilerrummet lige efter nedgang 3 C.

Offentlig transport til og fra arbejde?

Se afgange med offentlig transport fra din placering i real time på pendlerplatformen (Husk at sig ja til at siden må bruge din placering, så kortet kan zoome ind der hvor du er).

Du kan også se oversigt over kommende afgange fra stop i nærheden af Fredensborg Rådhus her  - hvis du gør den til bogmærke i din browser kan du nemt se din næste afgang og hvis bus eller tog er forsinket.

På pendlerplatformen finder du også rejseplan og pendlertjek, hvor du kan sammenligne anvendelsen af offentlig transport, bil og cykel i din daglige pendling.

Vidste du f.eks., at du forbrænder omkring 1.280 kcal mere om måneden, hvis du tager offentlig transport hver dag t/r mellem Humlebæk Station og Fredensborg Rådhus i stedet for bilen - og 7.220 kcal, hvis du tager cyklen.

Gæster til rådhuset

Gæster til rådhuset


Når du skal have gæster på Rådhuset - borgere, samarbejdspartnere, leverandører, skal du huske at benytte mødestanderen.
På den måde kan din mødeaftale melde sin ankomst, og med det samme få besked om, hvordan han skal forholde sig.
Samtidig får du en mail eller en sms om, at din aftale er ankommet. Du undgår altså at sidde og vente og måske gå frem og tilbage flere gange.

Sådan gør du
Når du opretter en kalenderaftale og indkalder dine gæster, skal du også invitere fredensborg@kommuneserver.dk  med til mødet, og skrive enten fødselsdag, mobiltelefonnummer eller mødekode ind i emnefeltet.

Læs også mødeguiden

Har du spørgsmål til systemet - kontakt
Christoffer lokal 2204                                                   
Charlotte Engelsen lokal 5596                                             
Uffe Rask Mikkelsen lokal 5225
De kommer også gerne ud efter aftale og lærer jer op i systemet.

Kantinen på rådhuset

Kantinen på rådhuset

Åbningstider og pris
Åben for frokost kl. 11.30 - 13.00
Fredag dog kun kl. 11.30 - 12.30

Frokostbuffet kr. 30,-

Kantinen serverer frokost hver dag fra 11.30 til 13.00
Om morgenen kan du købe morgenbrød, ost og marmelade.

  • Kontakt til kantinen og tank op

    Du er altid velkommen til at komme og tale med os eller ringe på 2238

    Tank dit kantinekort op

    Vælger du, at benytte dit adgangskort til betaling i kantinen, kan du fylde penge på kortet her

    Servietter og engangsbestik

    Du kan hente engangsservice i kantinen i tidsrummet kl. 7.30-14-00

  • Skal du holde et arrangement

    I forbindelse med arrangementer og bestilinger vil vi altid være behjælpelige med sammensætning af menuer m.m.

    For at vi kan ekspedere din bestilling skal de være bestilt senest 2 hverdage før levering.

    Større middage, receptioner m.m. skal bestilles mindst 14 dage før den aktuelle dag.
    Ved aflyste møder forbeholdes ret til, at debitere det fulde beløb. For sent modtaget bestillinger tilskrives et beløb på 100% af bestillingsprisen.

Papir, blyant, saks

Mangler du kontorartikler som papir, blyant, saks, blokke eller mapper kan du hente det mandag og tordag kl. 10 - 11 på 1. sal, overfor mødelokalet Violinen.

 

Teleslynge

Der er opsat teleslynge i Byrådssalen, Rådhuskælderen og Lilletrommen.
Teleslyngen forbedrer mulighederne for at mennesker med høreapparater kan lytte med via høreapparatets telespole

 Hvis du skal holde et møde andre steder, kan du låne et mobilt teleslyngeanlæg på biblioteket.

  • Det betyder teleslynge

    En teleslynge består af en (eller flere) mikrofoner, hvis signaler forstærkes og sendes ud gennem en teleslynge - dvs. en ledning, der enten er monteret I gulvet, I væggene eller udlagt i et rum. Teleslyngens signal opfanges af høreapparater, med teleslynge modtagerfunktion.

Tyverialarm på rådhuset

Tyverialarmen går i gang, hvis vinduer i stueetagen åbnes før kl 7.30 og mandag efter kl. 18, tirsdag-torsdag efter kl. 16 og fredag efter kl. 13 samt i weekenden. 
Samme er gældende, hvis en udgangsdør holdes åbent mere end 15 sekunder.
Er uheldet ude og tyverialarmen lyder, så kontakt først vagthavende betjent på lokal 5153 eller risikokoordinator på 25 42 18 73.

Rådhuset er stort og kræver for en sikkerheds skyld et tilsyn af en vagt efter en alarm.

Rens af tøj

Ja - du kan også få renset dit tøj som ansat i Fredensborg Kommune.

Det er til en fordelagtig pris og du sparer tid med at aflevere og hente på et renseri efter arbejde. 
Du skal blot indlevere på Fredensborg Rådhus.

  • Hvad koster det ? - se et par eksempler

     

    Herre
     Skjorte, vask/pres – 20 kr.
     Alm. benklæder – 69,60 kr.
     Alm. jakke – 84 kr.


    Dame
     Alm. benklæder – 69,60 kr.
     Alm. jakke – 55 kr.
     Alm. kjole – 116 kr.

  • Sådan gør du

     Du skal bruge hjemmesiden www.mrdryclean.dk  og logge ind med brugernavnet Fredensborg Kommune  (der skal være mellemrum) og kodeordet 2980.

     Derefter skal du vælge de ønskede services, og lægge dem i kurven.

    Når du er færdig med dine køb, skal du trykke på vis kurv og  derefter gå til betaling.

    Det er ikke nødvendigt at skrive noget under kundeoplysninger, men i stedet udfylde felterne under faktureringsadresse.
    Du skal udfylde rådhusets oplysninger, men skrive dit navn, tlf.-nr. og e-mail.


     Når du har betalt dit køb vil du modtage en ordrebekræftelse
     med mail, og denne mail skal du printe og lægge i tøjposen ved afleveringen.

    Tøjet skal senest afleveres torsdag inden kl. 9.00 i rummet P365 i kælderen.
     Tøjet vil så blive afleveret tilbage den følgende torsdag.

Handicaptry­k - vær opmærksom

Mange benytter knappen "handicap" på Rådhuset ved udgang D, E og F. Brug det kun, hvis du ikke selv kan åbne dørene. Problemet er, et dørene står længe åbne og ubudne gæster kan gå ind på rådhuset. 
Hvis du benytter "handicaptryk", så skal du bliver stående ved dørene, indtil de er lukket igen – derved sikre vi, at uindbudte gæster ikke kommer ind.

Indhold for Rådhuset som arbejdsplads

Book en el-bil