Bemærk at hvis du indtaster forkerte login-oplysninger mere end 3 gange bliver din bruger låst..
Billeder
Når du tager, bruger eller offentliggør billeder eller videomateriale, hvorpå der optræder personer, skal du gøre det i overensstemmelse med kommunens retningslinjer for brug af billeder:
Retningslinjer for brug af billeder og video
Nedenfor kan du kort læse om brug af billedemateriale i forskellige situationer:
-
- Du skal altid være opmærksom på ikke at optage billeder/video, som udstiller personer, kan virke stødende eller krænkende for personen på billedet.
- Vær altid ekstra forsigtig med optagelser af børn. Undgå gerne at optage helt tæt på.
- Du skal slette billeder/video hurtigst muligt fra den enhed, du har optaget på. Evt lagring skal ske i sikre fagsystemer.
- Billeder/video af borgere på sociale medier kan kun bruges, hvis offentliggørelsen sker i samfundets interesse og/eller hvis borgerne har givet deres samtykke.
- Du skal slette opslag på sociale medier med billeder/video af borgere efter 14 dage.
- Du kan uden samtykke bruge billeder/video af borgere på AULA, da det er led i vores myndighedsudøvelse.
- Du har pligt til at oplyse borgerne, når vi optager billeder og video.
- Vi sletter altid billeder og video med borgerne, hvis de ønsker det – også selvom de tidligere har givet samtykke.
Brug altid din sunde fornuft og tænk over, om du selv (eller dine børn!) ville medvirke.
-
Vi kan offentliggøre billeder med genkendelige personer, hvis offentliggørelsen er nødvendig af hensyn til, at vi kan udføre en opgave i samfundets interesse. Det kan fx være at fortælle borgerne om udvikling, nye tiltag og større begivenheder i kommunen.
Eksempel: Vi åbner og fejrer en ny børnehave, et nyt bibliotek eller et plejehjem.
Billeder/videoer må i dette tilfælde offentliggøres på sociale medier, men skal slettes efter 14 dage. Ved arrangementet skal det tydeligt skiltes, at der tages billeder/video, ligesom det kan fremgå af invitationer, hjemmesider mv.
-
Som kommune har vi en lang række opgaver, som følger med lovgivningen og hvor brug/eller offentliggørelse af billeder kan være nødvendig for at løse opgaven og vores myndighedsudøvelse.
Det vil altid bero på en konkret vurdering, hvorvidt et billede kan offentliggøres som led i myndighedsudøvelsen, og formålet med at offentliggøre billedet vil altid være i fokus.
Brug af billeder på AULA til at dokumentere fx pædagogisk praksis eller begivenheder i dagligdagen i et børnehus mv. er derfor OK.
Tilsvarende er det OK at tage billeder af fx borgeres sår for at dokumentere helingsprocessen.
Billeder skal tages med kommunens egne kamera og opbevares i relevante fagsystemer. -
Offentliggørelse af billeder/video på sociale medier skal enten ske i samfundets interesse eller på baggrund af et samtykke. Billeder der ikke kan offentliggøres i samfundets interesse, vil altid kræve samtykke, fordi kommunen kun kan offentliggøre billeder som led i myndighedsudøvelsen på medier og platforme, hvor kommunen har den fulde kontrol med billederne og dermed kan efterleve borgernes rettigheder (jf. GDPR). Det kan kommunen ikke kan på sociale medier som Facebook, LinkedIn eller Instagram.
-
Hvis tryksager med billeder af ansatte eller borgere skal offentliggøres eller distribueres udenfor institutionen – fx pjecer, plakater - skal der hentes samtykke.
-
Der skal der altid indhentes samtykke til offentliggørelse af billeder, hvor der optræder ansatte.
-
Hvis brug af billeder og video ikke sker i samfundets interesse eller som led i
myndighedsudøvelsen, skal der indhentes samtykke.Det er altid muligt for en person at trække et samtykke tilbage, hvilket gør det til et usikkert behandlingsgrundlag. Så overvej at bruge billeder fra købte fotodatabaser.
Husk altid på, at personen på billedet ikke med rimelighed må føle sig krænket, udstillet eller udnyttet, hvis billedet bliver offentliggjort.
Skal du indhente samtykke til brug af billeder eller videomateriale, kan du bruge denne skabelon. Bruger du skabelonen opfylder du også kommunens oplysningsforpligtelse over for vedkommende der bruges billeder af.