Ergonomi

Ergonomi

Lad kroppen få de bedste betingelser under dit arbejde, den skal holde hele livet!

Hvem har ansvaret?
Det er ledelsens ansvar, at der er et sikkert og sundt arbejdsmiljø, også at vi har de hjælpemidler, der skal til i arbejdets udførelse. Til gengæld er det dig selv, der har ansvaret for, at sikre at du benytter dig af hjælpemidler og er bevidst om din krops ve og vel.

Oplever du opgaver, der ikke kan udføres, uden at din krop bliver belastet, skal du gå til din leder eller arbejdsmiljørepræsentant, så I kan få indarbejdet gode og sunde vaner på arbejdspladsen.

Gode råd til kroppen uanset jobtype:

  1. Bevægelse virker hvis du sidder meget stille!
  2. Pauser virker hvis du har meget aktivt arbejde!
  3. Stræk kroppen igennem flere gange om dagen!
  4. Rul med skuldrene og få gang i blodomløbet!
  5. Har du meget PC arbejdet? Brug genvejstaster og brug musen med begge hænder.
  6.  En stærk krop tager ikke så let skade; dyrk motion og styrk din krop i din fritid.

 

  • Gode råd til kontorergonomi

    Arbejde ved computeren er ofte stillesiddende og fastlåst, og man bruger kun en lille del af kroppen.

    Mange kontoransatte får derfor problemer i skuldre, nakke, arme og hænder, som fører til hovedpine, dårlig ryg og musearm.Selv den bedste kontorstol er ikke god nok til din krop, hvis du sidder på den otte timer om dagen. Derfor skal din arbejdsdag være varieret og indeholde pauser fra skærmarbejdet.

    De fleste borde og stole på kontorarbejdspladser lever op til kravene om, at de skal kunne indstilles. Det hjælper imidlertid kun, hvis du udnytter mulighederne for at tilpasse dem din krop. Du kan også selv skabe variation ved at skifte arbejdsstilling med jævne mellemrum og ved at lægge små pauser og øvelser ind i arbejdsdagen.

    Hvis du har stillesiddende arbejde, er det vigtigt at tænke på at få bevægelse ind i arbejdet.

    Kroppen er ikke bygget til at sidde stille, og derfor er det vigtigt enten at få bevægelse ind i arbejdet eller at holde pauser med bevægelse. Du bliver ganske enkelt mere effektiv ved at bevæge dig. Hér er et par tips til, hvad du selv kan gøre:

    • Ta’ cyklen eller gå hvis du skal til møder ude af huset. Det gælder også til og fra arbejde, hvis det er muligt.
    • Brug trapperne frem for elevatoren
    • Gå en tur – enten indenfor eller udenfor - mens du taler i telefon
    • Hold walk & talk møder. Mange gange er det mere effektivt end at sidde stille rundt om et bord, og så giver det mere energi
    • Gå så vidt muligt hen og tal med dine kollegaer frem for at sende mails
    • Hvis du har et hæve-/sænke bord, så brug det!
  • Forflytning

    God forflytning forebygger nedslidning

    En god forflytning forebygger nedslidning og forhindrer arbejdsulykker og handler blandt andet om:

    • at skabe en god relation til det menneske, der skal flyttes.
    • at bruge nogle fornuftige metoder.
    • at samarbejde med kolleger og hjælpe hinanden.
    • at have plads nok omkring borgeren.
    • at have og kunne bruge tekniske hjælpemidler.

    Forflytning har sin egen hjemmeside
    Læs mere om gode forflytningsteknikker, hjælpemidler og indretning på www.forflyt.dk. Her kan du også finde ”forflytningsblomsten”, de ”7 gyldne regler”, forflytningspyramiderne, videoklip med forflytningseksempler og et e-læringsprogram om forflytning.

  • Pædagogisk arbejde og ergonomi

    Ergonomi i daginstitutioner og dagplejer. Specielt om arbejdet med de 0 - 3 årige. Det er svært at få tid til at passe på sig selv og sin ryg i en travl hverdag med stigende krav og med nye faglige mål og ambitioner. Heldigvis er det i høj grad muligt at kombinere ergonomiske hensyn med en pædagogisk målsætning om at gøre børn mere selvhjulpne

    Tre indfaldsvinkler
    I daginstitutionen kan man tale om tre indfaldsvinkler til arbejdet med ergonomi. De tre kan i høj grad kombineres, men det er op til den enkelte institution, hvor den vil lægge den største vægt.
    Brug børnenes egne ressourcer  
    Inddrag børnene mere i de daglige situationer og gør dem mere selvhjulpne. Det har en dobbelt gevinst: Pædagogisk udvikling og færre fysiske belastninger.


    Ikke alle løft er nødvendige 
    Kan du fx sætte dig på hug i barnets højde i stedet for at løfte det op?   

    Brug den rigtige løfteteknik 
    Når løft er uundgåelige, skal de gennemføres rigtigt. Gå ned i knæ og løft barnet op, tæt ind til kroppen!